Strona główna » Klienci indywidualni » Bankowość internetowa » Bezpieczeństwo bankowości internetowej

Bezpieczeństwo bankowości internetowej

Bezpieczeństwo transakcji zależy również od Ciebie – chroń dane dostępowe do bankowości internetowej i telefon przed kradzieżą lub dostępem osób niepowołanych. Koniecznie przestrzegaj niniejszych zasad bezpieczeństwa oraz zasad przesyłanych w komunikatach w bankowości internetowej i umieszczanych na stronie banku.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa

  • Chroń telefon przed dostępem osób niepowołanych. Nie udostępniaj nikomu loginu i hasła do systemu bankowości elektronicznej, nie podawaj kodu BLIK postronnym osobom. Zasada ta tyczy się również bliskich znajomych. Jedną z metod złodziei jest bowiem włamywanie się na konta użytkowników w mediach społecznościowych i namawianie ich znajomych, by podali kod BLIK, a znając charakter pisanych wiadomości i przechwytując wiele danych internautów, hakerzy potrafią brzmieć naprawdę autentycznie. Dlatego, jeśli pojawia się taka sytuacja najlepiej skontaktować się ze znajomą osobą osobiście lub telefonicznie.
  • Zweryfikuj (klikając dwukrotnie symbol kłódki w pasku adresu czy certyfikat jest ważny i czy został wystawiony dla Banku Spółdzielczego w Kamiennej Górze i adresu bskamgora24.pl. Brak „zatrzaśniętej kłódki” oznacza, że mamy do czynienia z niebezpiecznym połączeniem, w którym dane nie są szyfrowane.
  • Nigdy nie ignoruj ostrzeżeń przeglądarki o błędnym certyfikacie.
  • Nigdy nie używaj do logowania adresu lub linku przesłanego poprzez e-mail lub SMS.
  • Podczas logowania wymagane jest wpisanie wyłącznie identyfikatora, wybranych znaków hasła i kodu SMS lub potwierdzenia logowania w aplikacji mobilnej /e-podpis. Kod SMS nie jest wymagany jeśli dodasz urządzenie, z którego się logujesz do zaufanych.
  • Regularnie zmieniaj hasło do systemu bankowości elektronicznej.
  • Nie otwieraj podejrzanych linków w otrzymywanych wiadomościach e-mail i SMS. Często załączniki takie zawierają wirusy lub inne oprogramowanie, które pozwala na szpiegowanie Twoich działań lub przejęcie kontroli nad urządzeniem.
  • Aby pozyskać wrażliwe dane, oszuści mogą poprosić Cię o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania na komputerze, takiego jak TeamViewer czy AnyDesk. Jeśli je zainstalujesz, oszuści będą mogli zdalnie obserwować wszystko, co się dzieje na Twoim monitorze i wpływać na działanie komputera (tzw. pulpit zdalny).
  • Zainstaluj i aktualizuj oprogramowanie antywirusowe.
  • Aktualizuj system operacyjny, wersję przeglądarki oraz oprogramowanie urządzeń, przy użyciu których korzystasz z bankowości elektronicznej. oraz regularnie skanuj każde urządzenie programem antywirusowym.
  • Regularnie sprawdzaj, czy numery rachunków w przelewach zdefiniowanych nie uległy podmianie.
  • W przypadku autoryzowania przelewów lub edycji szablonów zweryfikuj, czy podana w wiadomości SMS lub w aplikacji mobilnej (w tym BLIK)/e-podpis kwota transakcji oraz informacje o odbiorcy są zgodne z wprowadzanymi przez Ciebie danymi.
  • W przypadku przelewów BLIK na telefon (P2P) sprawdź, czy wybrany numer telefonu należy do osoby, do której chcesz wysłać pieniądze.
  • Przeglądaj historię rachunku pod kątem podejrzanych transakcji.
  • Zwróć szczególną uwagę na poprawność numeru NRB po wklejeniu go ze schowka systemu. Najlepiej zrezygnuj z kopiowania NRB. Sprawdź poprawność numeru NRB przed i po podpisie przelewu.
  • Nie korzystaj z bankowości elektronicznej za pośrednictwem niesprawdzonych połączeń (np. publicznej Wi-Fi).
  • Jeżeli zaobserwujesz nietypowe lub podejrzane działania, niezwłocznie zgłoś ten fakt do banku pod numerem telefonu 75 754 67 15 lub 75 754 67 14 (czynne w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 17:30) lub na adres e-mail: Rozliczenia-bs.kamiennagora@bankbps.pl
  • Ustal limity kwotowe operacji.
  • Pamiętaj, nigdy nie wysyłamy:
    • Pytań dotyczących haseł, kodów BLIK lub innych poufnych danych, ani próśb o ich aktualizację,
    • Wiadomości zawierających linki do stron transakcyjnych (bankowość internetowa)
    • Próśb o instalację oprogramowania do świadczenia usług zdalnego wsparcia poprzez aplikacje wykorzystujące usługi pulpitu zdalnego
  • Bezzwłocznie zawiadom nas w przypadku otrzymania listu, wiadomości e-mail, sms-a , telefonu w takich sprawach lub pojawienia się dodatkowych pól z pytaniem np. o hasła do autoryzacji podczas logowania należy to traktować jako próbę wyłudzenia poufnych danych pod numerem telefonu 75 754 67 15 lub 75 754 67 14 (czynne w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 17:30) lub na adres e-mail: Rozliczenia-bs.kamiennagora@bankbps.pl
  • Uważaj na nietypowe informacje z banku, nie wykonuj podejrzanych poleceń, a w szczególności nie instaluj oprogramowania z niezaufanego źródła, zarówno na stacji roboczej, przy użyciu której korzystasz z bankowości elektronicznej, jak i w telefonie komórkowym.
  • Bank nie wymaga potwierdzenia danych SMS-em lub mailem ani też instalacji jakichkolwiek aplikacji na telefonach lub komputerach użytkowników. Wyjątkiem jest aplikacja mobilna – dostępna na stronie Google Pay lub App Store oraz w przypadku korzystania z kart mikroprocesorowych – sterowniki do czytnika dostępne na stronie internetowej banku oraz aplikacja e-podpis (SCSA) uruchamiająca się automatycznie podczas logowania
  • Po zakończeniu pracy w bankowości elektronicznej wyloguj się używając przeznaczonej do tego opcji w aplikacji, gwarantuje to poprawne zamknięcie sesji przez użytkownika.
  • Zawsze sprawdzaj na stronie logowania do bankowości elektronicznej aktualne zasady bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej https://zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bankowosc-internetowa
  • Nie otwieraj wiadomości i dołączonych do nich załączników nieznanego pochodzenia. Często załączniki takie zawierają wirusy lub inne oprogramowanie, które pozwala na szpiegowanie Twoich działań lub przejęcie kontroli nad urządzeniem.
  • Jeśli dostaniesz informację o przelewie, którego nie zleciłeś lub rachunek odbiorcy jest niezgodny z zamierzonym natychmiast skontaktuj się z bankiem w celu wstrzymania jego realizacji pod numerem telefonu 75 754 67 15 lub 75 754 67 14 (czynne w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 17:30) lub na adres e-mail: Rozliczenia-bs.kamiennagora@bankbps.pl
  • Zastosuj Filtrowanie IP – to bardzo skuteczna metoda ochrony przed atakami – ustawienie dozwolonych adresów czy podsieci uniemożliwi zalogowanie się do bankowości internetowej z innego miejsca niż określone filtrem.
  • Jeśli dodasz w systemie bankowości elektronicznej urządzenie jako zaufane poprzez kliknięcie ,,Zaloguj i dodaj do zaufanych”, wówczas będziesz mieć możliwość logowania się bez konieczności podawania kodu SMS. Urządzenia zaufane widoczne są po zalogowaniu do systemu bankowości elektronicznej w Ustawieniach – Urządzenia zaufane. Opcja umożliwia podgląd listy dodanych urządzeń zaufanych oraz usunięcie urządzenia zaufanego.
  • Urządzenie możesz uznać za zaufane, jeżeli:
    • jest Twoją własnością(najlepiej gdy jesteś jego jedynym użytkownikiem);
    • posiada aktywny i aktualny program antywirusowy;
    • jego system operacyjny jest na bieżąco aktualizowany;
    • stosujesz się do zasad bezpiecznego i świadomego korzystania z Internetu.
  • Pamiętaj – możesz zablokować lub odblokować dostęp do bankowości elektronicznej 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, pod numerem telefonu: 42 644 64 44.

Pamiętaj!
Jeśli zignorujesz powyższe zasady bezpieczeństwa zostajesz narażony na możliwość przejęcia kontroli nad Twoim rachunkiem przez osobę nieuprawnioną co prowadzić może do kradzieży danych osobowych kontrahentów oraz kradzieży środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku.

Przydatne informacje

Scroll to Top